Danmark skal være førende fintech-centrum

Danmark har rigtig gode muligheder for at blive fintech-centrum i Norden og Nordeuropa. Det fortalte erhvervsminister Brian Mikkelsen, da han mandag var på besøg i Copenhagen Fintech Lab. Han opfordrer andre brancher til at lade sig inspirere af samarbejdet mellem den finansielle sektor og fintech-miljøet.

8. maj 2017
2 min

​Berlin, Stockholm, Amsterdam eller København? Kampen om at blive Europas førende finanscentrum er godt i gang efter Brexit, som har betydet, at flere og flere fintech-virksomheder søger væk fra London. Det mærker man i Copenhagen Fintech, som løbende arbejder på at fastholde og tiltrække danske og udenlandske fintech-virksomheder til Danmark.

Ambitionen er at gøre Danmark til førende fintech-centrum i Norden og Nordeuropa. Og den ambition deler Copenhagen Fintech med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), som mandag var på besøg i Copenhagen Fintech Lab.

"Jeg ser rigtig mange muligheder i fintech-miljøet. Jeg vil gerne gøre Danmark til i hvert fald nordeuropæisk hub for fintech-virksomheder. Og jeg tror, vi har mange muligheder for at lykkes med det. Både på grund af det, der sker i London nu, men også på grund af at vi har et commitment om fælles at lykkes med de ting vi gør institutionelt i Finanstilsynet og den hub, vi har lavet her, som gør, at vi kan tiltrække flere fintech-virksomheder både fra udlandet og herhjemme," sagde erhvervsminister Brian Mikkelsen til Nyhedsbrevet Finans.

"Jeg synes, vi er ret tæt på at eje positionen som Nordic Fintech Hub. Jeg synes, vi har taget dagsordenen nu. Og vi har larmet så meget, at jeg tror, at de andre nordiske lande begynder at kigge til os. Og sådan var det ikke for et år siden. Der kiggede vi på dem, Så jeg synes vi relativt hurtigt har fået vendt situationen", siger Copenhagen Fintechs direktør, Thomas Krogh Jensen.

Fintech viser vejen for andre brancher

Copenhagen Fintech Lab åbnede sidste år i november og har løbende 25-30 fintech-virksomheder boende. Der kommer løbende nye virksomheder til i takt med at andre virksomheder flytter i større lokaler eller bliver opløst. På sin rundtur i Copenhagen Fintech Lab fik ministeren en snak med tre af stedets 32 fintech-virksomheder samt direktøren og innovationschefen for Copenhagen Fintech.

Ministeren var blandt andet interesseret i at høre, hvad værdien var ved at være startup i Copenhagen Fintech Lab fremfor et andet sted. Det gennemgående svar han fik fra fintech-virksomhederne var, at stedet havde en vigtig brobyggerfunktion mellem den finansielle sektor og virksomhederne og kunne åbne døre til bankerne, døre som det ville have taget virksomhederne meget længere tid at åbne på egen hånd. Og det var en begejstret minister, som forlod Copenhagen Fintech Lab.

"Det her sted har imponeret mig så meget, at andre brancher måske burde gøre det. Det er rigtig positivt, når en plus en kan blive tre så hurtigt. Og det synes jeg man skal lade sig inspirere af. Jeg synes det er fantastisk flot, hvad der er sket her," lød det fra erhvervsminister Brian Mikkelsen.