Banker sælger ikke bare transaktioner

Finansforbundets formand Kent Petersen er ikke bange for den teknologiske udvikling i branchen, der nok kan koste en del eksisterende job, men også skabe mange nye job. Banker vil fortsat leve af at sælge tillid og personlige oplevelser for kunderne, mener han.

25. sep. 2017

​"Kent Petersen, er det et problem det her? Er det noget I er bange for?" Sådan lød spørgsmålet fra Børsens chefredaktør Niels Lunde til Finansforbundets formand Kent Petersen, da han deltog i en paneldebat på Børsens Bankkonference 2017 torsdag den 21. september. Konferencen fokuserede på, hvordan teknologi og digitalisering er i gang med at ændre den finansielle sektor, og netop dette var spørgsmålet til Kent Petersen også omkring. Det var en rolig formand, der gav sit svar.

"Jeg sidder jo umiddelbart og tænker, at det er svært at se mennesket i det her. Det her med teknologi, det tror jeg, er kommet for at blive. Og jeg tror egentlig, at fremfor at fjerne en masse arbejdspladser, hvilket det også kommer til at gøre, så er vi enormt optaget af, hvad det egentlig er for arbejdspladser, det kommer til at skabe. Derfor er vi ikke bange for udviklingen, men ser på det positive i den i stedet", sagde Kent Petersen og tilføjede med et kig på fortiden:

"Hvis man kigger på den finansielle sektor i 2008 og så til nu, så er der cirka 10.000 færre arbejdspladser indenfor den traditionelle branche. Men kigger vi lidt mere bredt på det og tager de finansielle teknologiselskaber med, så er der flere ansatte i den finansielle sektor, end der var i 2008".

Kent Petersen understregede, at der vil være et skift i, hvilken slags medarbejdere der skal bruges i den finansielle sektor. Han tror, at der bliver færre stillinger til den traditionelle bankansatte, som vi kender dem i dag, mens der bliver en større efterspørgsel på medarbejdere med it-kompetencer. Den udvikling er han ikke bange for, men han kan bekymre sig lidt over, hvor hurtigt den kommer til at ske.

Kundeservice vil stadig være vigtig

Når Kent Petersen kigger ud i fremtiden og skal arbejde i forhold til den, så forestiller han sig, at alt kan lade sig gøre. Rent teknologisk. Men hvordan får man kunder til virksomhederne i en fremtid, hvor alt kan lade sig gøre? Det mener Kent Petersen, at man allerede i dag har svaret på.

"Bankerne sælger jo ikke bare transaktioner. Hvis det bare var transaktioner, ville der ikke være ret stor konkurrence virksomhederne i mellem. Det vi også sælger er tillid, garanti og alle de andre mere følelsesmæssige og personlige oplevelser. Vi ved også, at man ikke flytter en kunde ved at have mere avanceret teknologi end en anden virksomhed, men fordi de oplever, at der er en god service, og fordi der er en medarbejder, der skaber en god oplevelse for dem. Så den der kunderejse i vores øjne, den kommer ikke til at afhænge af teknologien, men nærmere det, som teknologien ikke kan endnu. Det her med at skabe tillid, tryghed og den menneskelig kontakt," siger Kent Petersen.