Bankdata henter mange nyuddannede

Efterspørgslen på it-ansatte er stor. Det har fået Bankdata til at gå hårdt ind i kampen om de nyuddannede med it-kompetencer. En kamp de har haft succes med.

10. sep. 2017

​Knap hver tredje it-virksomhed har måttet opgive at besætte stillinger, og i runde tal mangler der pt. 3.000 it-folk. Sådan skriver IT-Branchen på deres hjemmeside. Tallet på de 3.000 er fra slutningen af 2015, men de forventer kun, at det i dag er blevet højere. Efterspørgslen på ansatte med de rette it-kompetencer er derfor stor, hvilket også kan mærkes i den finansielle sektor. En tendens Bankdata kan nikke genkendende til.

"Der er selvfølgelig kamp om talenterne, hvilket vi tager meget alvorligt. Derfor gør vi mange ting for at brande os som en god arbejdsplads, og vi har især øget den branding overfor de unge, der kommer ud fra universiteterne. Det sidste halvandet år har vi derfor sat ekstra damp på samarbejdet med universiteterne", siger Mette Marie Buhl, Direktør for HR & Kommunikation i Bankdata.

I 2016 åbnede Bankdata en ny afdeling i it-byen Katrinebjerg i Aarhus Nord. Her sidder der tre udviklingsteams, hvoraf en del af de ansatte er unge, der også har til opgave at styrke brandingen af Bankdata. På den måde kan de være tættere på de studerende fra Aarhus Universitet, så den jyske datacentral bliver en del af deres bevidsthed, når de skal søge job efter studietiden.

"Vi laver også en række fintech arrangementer med de studerende, hvor vi inviterer dem ind til at prøve kræfter med nogle programmeringsopgaver i et lukket miljø. På den måde kan de komme ind og lege med noget virkeligt data. Indtil videre har det været en kæmpe succes, og snart laver vi også et arrangement i Aalborg", siger Mette Marie Buhl til Nyhedsbrevet Finans.

Fokus giver god respons

Mette Marie Buhl oplever, at de studerende viser Bankdata en større interesse, og at de gerne vil i dialog med dem, når de deltager i arrangementer på it-uddannelserne.

"Vi får en rigtig god respons fra de studerende, og jeg tror, at det hænger sammen med den kultur og det, vi står for. Vi er en uformel organisation, hvor der er en stor grad af empowerment, og hvor der er plads til den enkelte og til at udvikle sig. Og det kvitterer de unge for. De søger os, når vi er ude blandt nogle af de lidt større, fordi vi signalerer lidt noget andet", siger hun.

Bankdata har siden starten af 2016 ansat 150 nye medarbejdere. Heraf er ca. en fjerdedel nyuddannede studerende fra blandt andet Aarhus Universitet.

"Vi er meget glade for at få flere unge medarbejdere med, og vi er stolte af, at det har lykkedes os at rykke vores employerbrand blandt de unge så meget, som vi har det sidste halvandet års tid. Vi er gået fra stort set ikke at være kendt blandt de unge og til, at de nu aktivt søger os. Det er en succes, siger Mette Marie Buhl og tilføjer:

"Og så må vi ikke glemme, at vi faktisk har hentet langt de fleste nye medarbejdere blandt erfarne it-folk, som er de sværeste at tiltrække. Det er vi også meget stolte af."

Brug for større fiskedam

Flere it-virksomheder herhjemme er begyndt at spejde efter udlandet, når de skal have nye kræfter i folden. Det punkt er Bankdata endnu ikke nået til, men Mette Marie Buhl er sikker på, at det er noget, datacentralen bliver nødt til i fremtiden.

"Danmark som fiskedam er for lille, så vi skal have en større dam at fiske i, så vi kan sikre, at vi har de kandidater og profiler, som vi har brug for. Så det er et spørgsmål om hvornår og ikke om", siger Mette Marie Buhl.