246 finansfolk mistede jobbet i første halvår

Danske Bank, Nordea og Jyske Bank fører an med nedskæringer i medarbejderstaben, viser Finansforbundets opgørelse over afskedigelser i årets første seks måneder, der er baseret på indberetninger fra tillidsmændene. Finansforbundets næstformand Solveig Ørteby opfordrer sektoren til at tænke offensivt og at skabe forretning ved udvikling fremfor ved afvikling.

3. jul. 2017

​Dansk Bank har afskediget 56 medarbejdere, Nordea 51 og Jyske Bank Koncernen 47 i løbet af årets første seks måneder. I alt har 246 finansfolk mistet deres job, viser Finansforbundets opgørelse, som er baseret på indberetninger fra tillidsmændene.

I samme periode sidste år skilte finansvirksomhederne sig af med 449 og i første halvår af 2015 mistede over 500 finansansatte jobbet.

"I forhold til de mange tusind afskedigelser vi har været vidne til de seneste syv-otte år, er det positivt at tallet nu ser ud til at falde. Men for de 246 berørte mennesker er det ikke nogen trøst. Og hvis man ser på de flotte regnskaber, pengeinstitutterne har præsenteret på det seneste, er det ubegribeligt, at man fortsat fokuserer på at skære ned i medarbejderstaben", siger Finansforbundets næstformand Solveig Ørteby til Nyhedsbrevet Finans.

"De meldinger vi får fra arbejdspladserne er, at der bliver løbet meget stærkt i hverdagen, og når medarbejdere afskediges er der ikke udsigt til, at arbejdstempoet falder. Snarere tværtimod.  Sektoren har brug for at tænke offensiv og vækstorienteret. Det kræver, at man skaber forretning ved udvikling – og ikke blot ved afvikling", mener hun.

Andre virksomheder, der har afskediget medarbejdere i 2017 er Saxo Bank (31), Situs Nordic Services (11), Sydbank (10) og Spar Nord (9).

Antallet af ledighedsberørte finansfolk var i april 2017 1.124 (svarende til en ledighedsprocent på 2,0 procent), viser tal fra FTFa – de finansansattes foretrukne a-kasse.  Det er markant færre end i juli 2015, hvor kurven toppede med i alt 1.400 le­dighedsberørte, svarende til en ledighedsprocent på 2,7.

En af forklaringerne på den positive udvikling i ledigheden er, at Finansforbundets og FTFa's beredskab med at hjælpe opsagte medarbejdere videre mod nye job udenfor sektoren i stor stil lykkes.