Udvalg vil fjerne ÅOP-informationer på lån

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen forstår ligesom Finansrådet og Forbrugerrådet Tænk ikke, hvordan flertallet i et udvalg under Erhvervs- og Vækstministeriet kan støtte finansieringsselskabernes ønske om at droppe oplysningskrav om ÅOP på forbrugslån. ”Det er helt tosset, at man vil fjerne ÅOP, som jo er det tal, forbrugeren kan sammenligne omkostningerne på forskellige typer lån med”, siger han.

7. aug. 2016

Forbrugerbeskyttelsen og den transparens om finansielle produkter, der har stået meget højt på dagsordenen siden finanskrisen brød ud, risikerer et stort tilbageskridt, hvis politikerne på Christiansborg følger et udvalgs anbefaling om at ophæve kravet om, at ÅOP oplyses til den forbruger, der skal have en form for finansiering. Det vurderer Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

"Det er et tankevækkende og meget overraskende forslag, udvalget er kommet med i en tid, hvor der er fokus på at styrke forbrugernes mulighed for at gennemskue omkostningerne på eksempelvis kviklån og sms-lån. Det er helt tosset, at man vil fjerne ÅOP, som jo er det tal, forbrugeren kan sammenligne omkostningerne på forskellige typer lån med", siger Michael Budolfsen til Nyhedsbrevet Finans.

Det kontroversielle forslag er født i et udvalg, som Erhvervs- og Vækstministeren har nedsat i forbindelse med revidering af Markedsføringsloven. Et underudvalg har kigget på den såkaldte skiltningsbekendtgørelse. I dette underudvalg gik tre deltagere ind for at fjerne kravet om ÅOP-informationer på lån (Dansk Erhverv, Finans & Leasing samt Forbrugerombudsmanden), mens de tre øvrige deltagere (Forbrugerrådet Tænk, Finansrådet og Finanstilsynet) gik imod ønsket. Alligevel endte det med, at udvalgets indstilling nu er, at man sagtens kan droppe kravet om at oplyse forbrugerne om den samlede årlige omkostningsprocent på deres lån.

Åbner for vildledning af forbrugerne

I praksis er det interesseorganisations Finans & Leasings medlemmer, der får glæde af den foreslåede lempelse.

"Det er en god ide, at ophæve reglerne, for der er for mange regler om det samme og et 'information-overload'. Forbrugerne drukner, når man giver dem mange oplysninger. Der er tale om danske særregler, som efter vores opfattelse er overflødige", siger direktør Christian Brandt fra Finans & Leasing til Finans.dk.

Michael Budolfsen er enig i, at forbrugerne drukner i for mange oplysninger men finder det forkert, at man fjerner den ene oplysning, der objektivt og entydigt fortæller forbrugeren om prisen på et lån.

"Det giver endnu bedre mulighed for at vildlede forbrugerne med, at 'det kun koster to pizzaer om måneden' eller andre smarte kneb, hvis man ikke længere skal oplyse om prisen. Og det vil sætte yderligere skub på den allerede nu stærkt uheldige udvikling med, at unge mennesker kommer til at gældsætte sig for hurtigt, for meget og for dyrt", mener Finansforbundets næstformand.

Pengeinstitutterne vil ikke blive omfattet af en eventuel ændring af Markedsføringsloven men vil fortsat skulle oplyse om ÅOP på lån, hvilket pengeinstitutterne også selv finder helt rimeligt at gøre.

"Det er bizart, at de dyreste udbydere af forbrugslån med udvalgets forslag ikke længere skal oplyse om prisen på deres lån. Det har forhåbentlig ikke nogen politisk gang på jorden, når forslaget skal drøftes blandt Folketingest partier", siger Michael Budolfsen.