Synlige rådgivere kan styrke danskernes finansielle viden

En ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Penge- og Pensionspanelet afslører, at mange danskeres finansielle forståelse og regnefærdighed halter. Undersøgelsen understreger vigtigheden af synlige bankrådgivere, mener Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

5. dec. 2016
2 min

En bilforhandler køber en brugt bil til 60.000 kr. Det er to tredjedele af, hvad bilen kostede som ny. Hvor meget kostede bilen som ny?

57,3 procent af danskerne mellem 25 og 75 år kan svare korrekt på det spørgsmål. Det afslører en undersøgelse, som Penge- og Pensionspanelet, der er nedsat af Folketinget, har offentliggjort. Her blev både danskernes finansielle forståelse og regnefærdighed testet.

I et spørgsmål om rentes rente svarede 17 procent af testpersonerne forkert og 22 procent af deltagerne kan ikke give et korrekt svar på, hvad man får, når to millioner skal deles i fem.

Undersøgelsen bygger på 1.000 telefoninterviews med et repræsentativt udsnit af danskerne mellem 25 og 75 år. Undersøgelsen, som er inspireret af en lignende svensk undersøgelse, viser, at danskernes finansielle forståelse og regnefærdighed er på niveau med tyskernes og svenskernes.

Rådgiverne er vigtige

Finansforbundets næsteformand Michael Budolfsen, er ikke overrasket over undersøgelsens resultat. Han mener ikke, at undersøgelsen skal påvirke bankrådgiverne arbejde.

"Det er ikke noget, der stiller større krav til rådgiverne end tidligere. Det er netop det, der er kernen i rådgivernes arbejde. At sikre sig, at kunderne forstår, hvad der rådgives om og at sikre sig, at kunderne fx. har råd til det lån, som de ønsker," siger Michael Budolfsen.

Han mener nærmere, at resultatet beviser, hvor vigtige de fysiske rådgiverne er i dag.

"Det vidner om, at adgangen til rådgivning måske er vigtigere end nogensinde. Hvis ikke denne opretholdes, viser undersøgelsen, at der er nogle grupper, der bliver overladt til sig selv - og det kan hverken den finansielle sektor eller det danske samfund være bekendt", siger Michael Budolfsen.

Louise Skjødsholm, der arbejder som specialkonsulent med finansielt forbrug i Penge og Pensionspanelet, er heller ikke overrasket over resultatet af undersøgelsen.

"Vi havde regnet med, at vi ville ligge på samme niveau som svenskerne, fordi at Sverige er et land som vi ofte sammenligner os med. Resultatet af den her undersøgelse fortæller os, at der er et behov for det arbejde vi laver med at oplyse danskerne. Og det fortæller, at det er vigtigt, at rådgiverne tager sig tid og forklarer og simplificerer de forskellige finansielle produkter, de sælger til kunderne," siger Louise Skjødsholm.

Læs mere om undersøgelsen her.