Menu luk

Robotteknologi på fremmarch

Danske finansvirksomheder er lige så langt fremme med at udvikle og anvende robotteknologier og kunstig intelligens som konkurrenter i Storbritannien, Sverige og Norge, men der bør være fokus på, at indførelsen af robotter skal give kunderne værdi, lød det på konference om AI & Robotics i den finansielle sektor i København den 29. november.

5. dec 2016
3 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

​Den danske finanssektor er helt på niveau med finansvirksomheder i Storbritannien, Sverige og Norge, når det gælder test og implementering af robotteknologier, vurderede Chris Pearce, Business Development Director i konsulenthuset Sopra Steria, da han som den eneste udenlandske taler fik spørgsmålet.

Konferencen om AI & Robotics, som Camphausen & Co og Experticon stod bag tirsdag den 29. november i Charlottehaven på Østerbro i København, havde tiltrukket sig stor interesse fra aktører i og omkring den danske finanssektor. De i alt 15 indlæg om robotteknologi og kunstig intelligens gjorde henholdsvis status på robotteknologier og -begreber, rummede praktiske erfaringer fra branchen og beskæftigede sig med konsekvenser af den øgede automatisering.

Bent Dalager, Head of NewTech and Financial Services Nordic i konsulenthuset KPMG, gennemgik de forskellige robotteknologier og lagde ikke skjul på, at de er en mulighed for at skabe store omkostningsreduktioner.
"30 procents besparelser er ikke det store problem at opnå, og tallet er sandsynligvis højere", sagde Bent Dalager om potentialet i de såkaldte RPA'er (Robotic Process Automation).

Lars Sandberg, direktør i BRFKredit delte ud af en række af de erfaringer, realkreditinstituttet har gjort sig med RPA'er i over 15 år. Eksempelvis har robot-software været en del af selvbetjeningsløsningen på Brf.dk siden 2004. Kunderne er dog først nu for alvor begyndt at gøre brug af muligheden for selvbetjening, når de skal konvertere deres lån – tidligere foretrak de at vente i telefonkø i adskillige minutter, selvom de selv kunne klare ærindet på hjemmesiden.
Senere understregede Deloitte-direktørerne Trine Baun og Rasmus Winther Mølbjerg i deres indlæg, at robotter kan meget, men det skal give kunderne værdi for at man skal gøre brug af robotterne.

Billigere rådgivning for kunderne

Finanstilsynets vicedirektør Thomas Brenøe talte i sit indlæg ud fra det perspektiv, som den teknologiske udvikling kan få at konsekvenser for den finansielle forbruger. Han pegede på, at robotrådgivning kan gøre rådgivning billigere og mere tilgængeligt for kunderne.

"Det bliver også nemmere og hurtigere, fordi man ikke skal ned i en bankfilial, men kan tilgå det online eller via en virtuel assistent, man har på sit natbord eller i køkkenet," sagde Thomas Brenøe og tilføjede:

"En anden fordel er, at en robot ikke har nogen menneskelig bias. Man kan bygge en robot, som laver rådgivning ud fra kundens behov og ikke har en salgsdagsorden. Det er ikke sikkert, at det er særligt interessant for finansielle virksomheder, men det kunne være, der var nogle andre, som synes, at det var interessant at udvikle sådan en rådgiver".

Robotter sættes ind mod svindel

Nets er en af de virksomheder, der i de senere år har taget robotteknologi til sig. Projektet med at implementere robotter begyndte i maj 2015 og her halvandet år senere er 22 robotter i produktion. Kasper Kock Kristensen, Senior Vice President i Fraud & Dispute – Nets afdeling for bekæmpelse af svindel, fortalte om, hvordan man benytter robotter til at forhindre svindel med kreditkort. Og det er der et stort behov for. Fra januar 2014 til januar 2016 steg antallet af svindelforsøg med kreditkort i Norden med 350 procent!