Menu luk

Professor spår dyster fremtid for bankerne

Når robotter kan rådgive bankkunder og størstedelen af de bankansattes arbejdsopgaver kan automatiseres, trues bankernes eksistensgrundlag. Robotter og nye finansielle lånemuligheder er lige om hjørnet, mener professor Jan Damsgaard.

5. sep 2016
2 min
Af Mette Marie Rosenkjær Andersen
mra@finansforbundet.dk

​"Den nye teknologi gør for finanssektoren, hvad e-mails har gjort ved Postvæsenet."

Sådan indledte professor og forsker Jan Damsgaard fra CBS, da han mandag den 5. september holdt foredrag i Finansforbundet om det digitale krydspres og de udfordringer, som finanssektoren står overfor.

Jan Damsgaard mener, at finanssektoren vil blive fuldstændig forandret inden for de næste år. Den nye teknologi vil automatisere og erstatte helt centrale opgaver i sektoren, som i dag beskæftiger mange tusinde mennesker.

"Jeg tror, at det bliver langt mindre profitabelt at være i Finanssektoren i fremtiden. Neobanker og mobilbanker som Fidor, hvor der ikke engang eksisterer fysiske filialer vil skyde frem indenfor de næste år," siger Jan Damsgaard.

Det er disse nye teknologier og koncepter, der er en kæmpe trussel for bankerne, mener Jan Damsgaard, og referer til filmudlejningsfirmaet Blockbuster, som var en profitabel virksomhed indtil bare 18 måneder før, den blev udkonkurreret af digitale tjenester som for eksempel Netflix.

"Chatbots" vil udkonkurrere bankrådgivere

Et eksempel på en medarbejder, som vil kunne blive erstattet af teknologi er ifølge Jan Damsgaa de traditionelle bankrådgivere, der vejleder, hjælper og kreditvurderer kunder. Til det er der udviklet et såkaldt "Chatbot", som ved hjælp af kunstig intelligens kan varetage de opgaver.

De 18 til 30-årige er i banken for at snakke med en rådgiver gennemsnitligt hvert 6. år. Samtidig viser forskning, at forsøgspersonerne, der har prøvet at blive vejledt af en Chatbot, fortrækker at snakke med robotten frem for et menneske.

"Robotter har ikke noget imod at gentage det ting, som kunden ikke forstod i første omgang. Og mange kunder føler, at de har hatten i hånden, når de skal ned og snakke om lån. Med en robot er det ikke akavet eller pinligt for kunden at snakke om privatøkonomien", lyder det fra Jan Damsgaard.

 

Se oplægget "Det digitale krydspres" med Jan Damsgaard