Nykredit ødelægger arbejdsglæden hos medarbejderne

Med op til 190 nye fyringer tager Nykredit et yderligere skridt i retning af at sænke omkostningerne. ”Det opleves ikke befordrende for hverken motivation eller arbejdsglæde”, siger formanden for NYKREDS, Leif Vinther.

31. okt. 2016
2 min

​Nykredit vil skære koncernen årlige omkostninger med mere end 200 millioner kroner, og derfor meldte koncernen i sidste uge ud, at der skal nedlægges op til 240 stillinger inden årsskiftet. Den 15. november vil op til 190 medarbejdere få en fyreseddel.

Koncernchef Michael Rasmussen har ikke lagt skjul på, at et mere effektivt Nykredit indbefatter investering i digitale løsninger og en fortsat reduktion i antallet af medarbejdere.

"Kunderne ønsker selvbetjening og sikre dataløsninger i kombination med adgang til vores kompetente rådgivere", siger Michael Rasmussen og fastholder, at det godt kan lade sig gøre at blive bedre til at møde kundernes behov, selv om Nykredit bliver færre ansatte. Han tilføjer:

"Og det er heller ingen hemmelighed, at vi er blevet færre medarbejdere og fortsat vil blive færre. Vi kommer til at skulle sige farvel til kollegaer i både 2016, 2017 og 2018."

Selv om Nykredit nu nedlægger 240 stillinger, er man ifølge koncernchefen langt fra i mål med omkostningsreduktionerne, hvilket bekymrer Finansforbundet og formanden for NYKREDS (den faglige personaleorganisation i Nykredit), Leif Vinther, der gerne vil have klar besked om, hvor langt Nykredit er fra målet:

"Når ledelsen ikke har meldt klare mål ud for hverken personalereduktioner eller besparelser, giver det frit løb for alle mulige gæt og gisninger, og det opleves ikke befordrende for hverken motivation eller arbejdsglæde", siger Leif Vinther og tilføjer, at der faktisk allerede er sket effektiviseringer og foretaget organisationstilpasninger samt løbende opsigelser.

500 arbejdspladser væk siden 2014

Siden 2014 er der blevet et sted mellem 500 og 600 færre stillinger i Nykredit, der i dag har godt 3.500 fuldtidsstillinger. Spørgsmålet er, hvor langt Nykredit er fra målet, når de op til 190 medarbejdere har fået besked om deres opsigelse den 15. november:

"Nykredits medarbejdere har knoklet hårdt og ydet et stort bidrag til virksomhedens transformation, så vi synes, at det vil være udtryk for fortjent respekt at give dem et klart svar nu", siger Leif Vinther, der i lyset af ledelsens stærke omkostningsfokus er bekymret for, om de færre hænder kommer til at betyde en forøget arbejdsbyrde for de, der bliver tilbage.

I tillæg til personalereduktionen gennemføres ekstra besparelser på blandt andet brugen af konsulenter, markedsføring samt på øvrige udgiftsposter.

Læs Finansforbundest pressemeddelelse om den varslede fyringsrunde her.