Næsten 450 finansfolk mistede jobbet i første halvår

IBM, Danske Bank, Silkeborg Data og Nordea fører an med nedskæringer i medarbejderstaben, viser Finansforbundets opgørelse over afskedigelser, der er baseret på indberetninger fra tillidsmændene. Finansforbundets formand Kent Petersen opfordrer sektoren til at tænke offensivt og at skabe forretning ved udvikling fremfor ved afvikling.

4. jul. 2016

​​Otte medarbejdere fra Danske Andelskassers Bank blev præsenteret for en fyreseddel onsdag den 29. juni i forbindelse i forbindelse med pengeinstituttets beslutning om at lukke for kassebetjening i seks filialer. Medarbejderne i Danske Andelskassers Bank er langt fra de eneste, der mærker arbejdsgivernes sparekniv. I årets første seks måneder har 449 finansansatte således mistet deres job, viser Finansforbundets opgørelse, som er baseret på indberetninger fra tillidsmændene.

IBM sagde farvel til 160 medarbejdere i marts (IT-virksomheden oplyser ikke selv det nøjagtige antal, men ifølge Computerworld var der tale om 160). Danske Bank har afskediget i alt 97 medarbejdere, Silkeborg Data 40 og Nordea 32. Andre virksomheder på listen over afskedigelser er Nykredit (26), Nets (22), BankNordik (22) og Codan (12).

Antallet af afskedigelser er lidt færre end i første halvår af 2015, hvor over 500 finansansatte mistede deres job.

Finansforbundets formand ærgrer sig over, at de finansielle virksomheder fortsat skærer ned i medarbejdertallet.

”Sektoren har brug for at tænke offensiv og vækstorienteret. Det kræver, at man skaber forretning ved udvikling – og ikke blot ved afvikling. Vi har efterhånden hørt fra adskillige virksomheder, at der skal endnu stærkere fokus på kunderne. Det kræver arbejdskraft, for her er det jo livsnødvendigt i forhold til nye aktører at holde fast i det, den konkurrencefordel, der er opbygget i sektoren: Nemlig kunderelationerne, rådgivningen, lokalkendskabet og de kolossale erfarings- og kompetenceopbygninger, som findes hos medarbejderne i sektorens virksomheder”, siger Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.