Mange knækker nakken på kviklån

Nye tal fra Forbrugerombudsmanden viser, at 12.1 procent af alle kvik eller SMS-lån ikke blev betalt tilbage i 2015. Det er en stigning på 1.7 procentpoint sammenlignet med året før. Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen kalder udviklingen bekymrende.

3. okt. 2016

​Hvert ottende kvik- eller SMS-lån bliver misligholdt, viser nye tal fra Forbrugerombudsmanden. Det er en stigning fra 2014, hvor det var hver tienden lån, der blev misligholdt. Et lån misligholdes, hvis forbrugeren ikke betaler som aftalt efter 90 dage, eller hvis forbrugeren ender med at skulle betale rykkergebyrer.

Der er en klar grund til, at nogle danskerne vælger Kvik- og SMS-lån fremfor banklån. Kviklån og SMS-lån er nemme at få tildelt, da der kun foretages en meget overfladisk kreditvurdering af kunden inden lånet. Dog er lånene kendetegnet ved at have skyhøje renter.

Ifølge Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen er de nye tal alarmerende, og bør tages alvorligt.

"Tallene er bekymrende fordi, der jo bag et misligholdt lån står et ungt menneske med en skæv start på voksenlivet, fordi ens privatøkonomi er et fundament for at gøre mange af de ting, man gerne vil – hvad enten det er at betale huslejen, købe bil, læse i udlandet eller noget helt fjerde. Et 'forkert' lån kan faktisk forfølge en ret langt og blive en meget dyr fornøjelse – ikke kun på kort, men også på langt sigt. Derfor er det bedste udgangspunkt altså en god, gammeldags snak med en rådgiver i en bank om, hvad der er op og ned på det lån, der måske kan lyde besnærende, men jo også kan vise sig at have nogle helt vanvittige omkostninger", siger Michael Budolfsen.

Manglende viden og rådgivning

Især de unge mellem 25-29 år har problemer med at betale tilbage på de dyre lån. I den aldersgruppe er det 13 procent af alle kvik- og SMS-lån, der misligholdes. Michael Budolfsen påpeger, at de unge ikke er klædt på til at tage de dyre lån og ikke kender konsekvenserne. Derudover er rådgivningen, de får, mangelfuld.

"Unges gældsætning er et enormt problem for den enkelte unge og for samfundet. F.eks. ÅOP er helt basalt den årlige omkostning ved at låne en sum penge, og den slags grundbegreber bør være basisviden for alle forbrugere af finansielle produkter. Det kræver bedre grundlæggende finansiel forståelse hos kunderne – og det kræver, at der følger den rigtige rådgivning med, når man har med finansielle produkter at gøre. Og det er altså ikke altid tilfældet, når det kommer til de hurtige og nemme lån", siger Michael Budolfsen.

Udbyderne foretager lovpligtige kreditvurderinger, hver gang de tildeler en kunde et lån. Alligevel skal kunderne hverken vise lønsedler eller på andre måder bevise, at de har mulighed for at betale tilbage. Kunden skal blot være fyldt 18 år.