Her sættes fodspor, som andre også gerne må gå i

Fem af de 53 medarbejdere på konferencecentret Kobæk Strand, der er ejet af Finansforbundet, er tidligere flygtninge, og mange har en fortid som kontanthjælpsmodtagere. ”Virksomheden er gennemsyret af, at vi tager et socialt ansvar, og det kan vores kunder også godt lide, at vi gør”, siger direktør Lone Vølding.

10. okt. 2016

​Pedro Cesar kom tilfældigt forbi Danmark, da han for syv år siden rejste rundt i Europa med rygsæk i nogle måneder. Et møde med højskoleverdenen og lidt senere en forelskelse i en dansk kvinde førte til, at den nu 28-årige mexicaner siden sidste vinter har boet i Slagelse og knoklet på for at lære dansk og blive integreret i det danske samfund. Sprogundervisningen klarer han så godt, at han for tre måneder siden via jobcentret i Slagelse fik job som tjener på konferencecentret Kobæk Strand ved Skælskør.

"Jeg elsker arbejdspladsen og kollegerne. Mange kommer fra andre dele af verden ligesom jeg selv. Sammenholdet og stemningen er rigtig god", siger Pedro Cesar.

Fem af de i alt 53 medarbejdere på Kobæk Strand er kommet til Danmark som flygtninge fra Syrien eller det nordlige Afrika. Dertil kommer, at konferencecentret tager en del folk ind i deltidsjob eller fleksjob og hjælper mange kontanthjælpsmodtagere med at få fodfæste på arbejdsmarkedet.

"Vi har den indstilling, at alle mennesker kan komme i en situation, hvor de mister tilknytningen til arbejdsmarkedet eller må flygte på grund af krig. Derfor er virksomheden gennemsyret af, at vi tager et socialt ansvar. Vi sætter bevidst nogle fodspor, som andre virksomheder også meget gerne må gå i", siger Lone Vølding, administrerende direktør for Kobæk Strand, og fortsætter:

"Vores kunder kan godt lide, at vi tager et socialt ansvar, men også fordi vi er ejet af en progressiv fagforening. Det er værdifuldt for den enkelte, der bliver hjulpet i gang på arbejdsmarkedet med et job hos os, og det er vigtigt for Kobæk Strand at vise, at vi har mangfoldighed i medarbejderstaben".

Fra minus til plus

På arbejdspladsen sørger en mentorordning, der er organiseret holdvis i de forskellige afdelinger, for, at de nye medarbejdere med mange forskellige baggrunde bliver godt integreret.

"De faste medarbejdere (dem er der 24 af, redaktionen) får også noget ud af at hjælpe deres kolleger videre", understreger Lone Vølding, der har været direktør på Kobæk Strand siden 2011.

Da hun kom til, havde konferencecentret et underskud på 5,4 millioner kroner, hvilket ikke bekom ejerne, Finansforbundet og Forsikringsforbundet (dengang DFL), så vel. Nu er økonomien i plus.

"De sidste to år har vi haft overskud, fordi vi er lykkedes med at få en masse nye kunder – blandt både kommuner, foreninger, mellemstore virksomheder og ministerier og styrelser", siger Lone Vølding med et smil.