Fysisk tilstedeværelse er stadig vigtig om fem år

Siden 2012 har Danske Bank på koncernniveau lukket 55 procent af filialerne, men selvom digitaliseringen sker i meget hurtigt tempo, forventer Danske Banks CEO Thomas Borgen ikke at filialerne forsvinder helt. ”Vi lærer meget af de nye aktører og de nye teknologier, men det den finansielle sektor er god til i dag, er den menneskelige relation. Derfor vil vi fortsat være tilgængelige om fem år for de kunder, der vil møde os fysisk”, sagde han i et foredrag i Finansforbundet.

19. sep. 2016

​Fra 2012 til i dag er antallet af filialer i Danske Bank-koncernen reduceret fra 612 til 285. Antallet af brugere af netbank er tre-doblet fra 300.000 til 960.000, og MobilePay er gået fra 0 til 3,2 millioner brugere i samme fire-årige periode og fra en status af at være et interessant produkt til nu at være en vigtig del af den finansielle infrastruktur i Danmark.

"Vi er den sektor, der måske er mest påvirket af de digitale forandringer, der sker i samfundet. Alt som kan digitaliseres, vil blive digitalt, og uanset hvilket funktion man har i Danske Bank i dag, skal man interessere sig for det digitale, for man kan ikke lukke digitaliseringen ude", sagde Danske Banks CEO Thomas Borgen i et foredrag for 150 finansansatte i Finansforbundet mandag den 19. september.

Langsigtede strategiske planer er forkastet i Danske Bank, for udviklingen sker så hurtigt. I stedet forsøger topledelsen at forholde sig agilt (forandringsparat) til den mere flydende udvikling der sker. Men Thomas Borgen tror ikke på, at filialerne vil forsvinde helt inden for en overskuelig årrække.

"Jeg ved ikke, hvor mange filialer vi har om fem år, men jeg er sikker på at fysisk tilstedeværelse er vigtig, og vi vil være tilgængelige for de kunder, der vil møde os fysisk. Jeg tror på, at filialerne bliver større, og at der vil komme nogle tungere rådgivningsmiljøer", sagde han.

Automatisering koster job

I dag beskæftiger Danske Bank 19.000 medarbejdere. Det vil man næppe gøre om fem år, men koncerndirektøren vil ikke spå om, hvor mange færre medarbejdere der vil være.

"Hvis vi ikke ændrer vores forretningsmodel, vil antallet af medarbejdere om fem år være reduceret dramatisk, fordi der er så mange ting, der automatiseres. Automatiseringer vil koste en del af de nuværende job, derfor er det vigtigt at skabe nye forretninger".

Thomas Borgen beskrev udviklingen af robotter, som mange banker – også Danske Bank – tester i forhold til forskellige jobfunktioner. Dertil kommer de 12.000 konkurrenter – antallet af fintech-selskaber – der dagligt eksperimenterer med udvikling af robotter og andre digitale løsninger. For ikke at glemme nye aktører i bankverdenen som Norwegian og Coop – og dem skal man ifølge Thomas Borgen have respekt for, fordi de sandsynligvis ser et kundebehov, som bankerne ikke selv har set.

"Vi må lære af de nye aktører og af den nye teknologi, og så skal vi bevare det, som vi i bankerne i forvejen er god til, nemlig den menneskelige relation", sagde Thomas Borgen.