De finansansattes a-kasse viser fin form

Medlemstallet stiger, det samme gør medlemstilfredsheden, og det lykkes, at hjælpe omkring 50 procent af de nyledige i job inden for tre måneder. ”Det vidner om, at vi gør noget af det rigtige, og vi gør det sammen med 58 faglige organisationer, som vi har et stærkt samarbejde med,” sagde Ghita Parry i sin formandsberetning på FTF-A’s delegeretmøde.

31. okt. 2016

Siden foråret 2014 er medlemstallet i FTF-A – de finansansattes foretrukne a-kasse – øget fra 137.000 til nu over 140.000 medlemmer. 92 procent af deltagerne i a-kassens fyraftensmøder vil anbefale FTF-A til deres venner. Og når det handler om at hjælpe ledige tilbage på arbejdsmarkedet, går det også godt for a-kassen. 50 procent af de nyledige er i job inden for tremåneder, efter seks måneder er tallet 70 procent, mens statistikken viser, at omkring 90 procent er kommet i arbejde efter 12 måneders ledighed.

Samlet er fuldtidsledigheden for de 140.00 medlemmer af FTF-A på 3,4 procent, hvilket er markant under den gennemsnitslige ledighed for hele Danmark.

"Det vidner om, at vi gør noget af det rigtige, og vi gør det sammen med 58 faglige organisationer, som vi har et stærkt samarbejde med," sagde Ghita Parry i sin formandsberetning på FTF-A's delegeretmøde torsdag den 27. oktober på Axelborg i København.

FTF-A, der er landets femtestørste a-kasse og en af de billigste, har ifølge den skriftlige beretning formidlet 670 job til ledige inden for de sidste to år. Og den udvikling ønsker a-kassen at fortsætte.
"FTF-A vil være den direkte vej til et nyt job. Vi tror, medlemmerne hellere vil have et job end dagpenge", sagde Ghita Parry, der udover at være formand for FTF-A også er formand for Kost & Ernæringsforbundet.

Stærkere fokus på langtidsledige

Finansforbundet, der er den største faglige organisation i FTF-A, roste Ghita Parrys beretning.

"Strategien om, at FTF-A vil formidle job til ledige er god, men den giver også nogle udfordringer, fordi I blandt andet træder ind på et område, hvor vi også arbejder. Derfor skal vi passe på ikke at træde hinanden over tæerne i bestræbelserne på at hjælpe de ledige medlemmer i job", sagde Finansforbundets formand Kent Petersen i den efterfølgende debat på FTF-As delegeretmøde og opfordrede til et samarbejde om, hvordan de ledige kan få det bedste fra begge verdener.

Samtidig efterlyste han et stærkere fokus fra FTF-A for at hjælpe langtidsledige, idet Finansforbundets statistik viser, at en meget stor del af de relativt få ledige finansansatte er langtidsledige.

Ghita Parry kvitterede for indlægget med både at love en stærkere indsats mod langtidsledighed og bedre kommunikation med Finansforbundet om jobskabelsesprojekter.

Hun blev enstemmigt genvalgt til formand. Ole Lund Jensen fra Finansforbundets hovedbestyrelse blev ligeledes enstemmigt genvagt som næstformand for FTF-A, mens Solveig Ørteby, Pia Beck Stæhr og Kim Holmer fra Finansforbundet alle blev valgt til FTF-A's hovedbestyrelse.

Læs mere om FTF-A her