Antallet af bankrøverier fordoblet

Der har i første halvår 2016 været registreret ti bankrøverier mod blot fem i samme periode sidste år. Niveauet er dog lavt i forhold til 2011, hvor der blev begået 116 røverier på et år.

29. aug. 2016
1 min

I årets første halvår har der været ti bankrøverier, hvilket er en fordobling fra samme periode i 2015, som talte fem bankrøverier. I alt var der hele sidste år 14 bankrøverier. Det oplyser Finansrådet til Nyhedsbrevet Finans.

Trods fordoblingen er antallet af bankrøverier dog stadig i den lave ende i forhold til tidligere år. For bare fem år siden var det årlige antal af bankrøverier trecifrede, da der i 2011 blev registreret 116 tilfælde på et år ifølge Finansrådet.

Blandt årsagerne til, at antallet af røverier mod pengeinstitutter er faldet i de seneste år, er, at flere filialer er blevet kontantløse, og nu udelukkende fungerer som rådgivningsfilialer. Desuden er man i pengeinstitutterne blevet bedre til at sikre sig mod røverier ved hjælp af videoovervågning og tidslåse på pengeskabene. Det har medført en generel faldende tendens i antallet af bankrøverier.

"Ti bankrøverier i år er stadig ti for mange. Det er dog glædeligt at antallet fortsat er lavt i forhold til tidligere. Man skal huske på, at røverierne ofte kan medføre store psykiske problemer efterfølgende for de ansatte, der  har været til stede i filialen", siger Solveig Ørteby, næstformand i Finansforbundet.

Antal røverier pr. år

ÅrAntal røverier