54 ledige nyuddannede får praktikforløb i Jyske Bank

Jyske Bank bruger som den første finansvirksomhed den såkaldte trainee-ordning for ledige dimittender, som Folketinget introducerede i 2012. ”Dybest set handler det om samfundsansvar, og det er glædeligt, at se, at Jyske Bank giver de her unge mennesker en chance for at prøve kræfter med den finansielle sektor”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

17. okt. 2016

​For første gang siden Folketinget i 2012 introducerede den såkaldte trainee-ordning for ledige dimittender, er det lykkedes i et samarbejde mellem FTF-A, Finansforbundet og Jyske Bank at få 54 ledige nyuddannede finansøkonomer eller finansbacheloruddannelse i et 4 eller 8 ugers praktikforløb med det formål at give de unge en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet.

Det glæder Finansforbundets formand Kent Petersen, der håber at flere virksomheder nu vil følge trop.

"Dybest set handler det om samfundsansvar, og det er glædeligt, at se, at Jyske Bank giver de her unge mennesker en chance for at prøve kræfter med den finansielle sektor. Det er et godt afsæt til at få en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Vi håber selvfølgelig, at der dels er perspektiv i at få fastholdt nogle af dem i virksomheden og at flere finansielle virksomheder vil se værdien i ordningen. Begge dele vil vi følge nærmere op på", siger formand for Finansforbundet Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

På landsplan var der 319 ledige dimittender indenfor Finansområdet pr. 1. august 2016. En overvejende stor del af dem er finansøkonomer eller finansbachelorer. Ifølge FTF-A's administrerende direktør, Michael Damer mangler en del ledige dimittender inden for Finansområdet relevant erhvervserfaring for at kunne lande deres første job.

"Konkret betyder virksomhedspraktikken, at medlemmerne får værdifuld erfaring på CV'et, og at de får styrket deres netværk. Praktikken er en rigtig god løsning for alle parter, og det forøger medlemmers chancer for hurtigere at komme i job. Derfor er jeg meget glad for, at det er lykkedes FTF-A og Finansforbundet i samarbejde at få åbnet døren for, at de nyuddannede kan komme i virksomhedspraktik hos Jyske Bank", siger Michael Darmer til Nyhedsbrevet Finans.

Win-win situation

Trainee-ordningen betyder, at en ledige dimittend kan tilbydes et relevant opkvalificeringsforløb/kursus, hvis det sker i kombination med eksempelvis en ulønnet virksomhedspraktik i op til 8 uger. Kurset finansieres af staten, og der er afsat 10.000 kr. til hver ledig dimittend.

Det er Finansforbundet, der administrerer midlerne, og som sammen med FTF-A kan vejlede ift. valg af relevant opkvalificeringen – og som i tilfældet med Jyske Bank -  i samarbejde med virksomheden.

I Jyske Bank kom ordningen i stand efter henvendelse fra Finansforbundet på et tidspunkt, hvor banken som de øvrige finansielle virksomheder, kæmper med at indsamle flere kundeoplysninger i kølvandet på de nye hvidvaskregler. En opgave, der presser rådgiverne ude i afdelingerne.

"Finansforbundets konsulent fik mig til at se på det her, som noget der rækker ud over banken, nemlig vores samfundsansvar som virksomhed. For det her handler jo om at få de unge tilknyttet arbejdsmarkedet. Hvis de ikke havde presset på, så tror jeg vi bare havde gjort, som sædvanlig og betalt nogle studentermedhjælpere til at løse opgaven. Men hvis vi som bank gerne vil være anderledes end de andre banker, så må vi jo også gå ind og sige ja, når de andre siger nej", siger HR-partner i Jyske Bank Lisa Di Boscio Jakobsen til Nyhedsbrevet Finans.

De sidste syv ledige af de 54 dimittender blev oplært i Silkeborg i sidste uge, og allerede nu er erfaringen med de nyuddannede overordentlig positiv.

"De unge går på til opgaven med stor selvstændighed og har hurtigt fået hold på opgaven. Og det gode indtryk som de efterlader sig, vil jo måske på sigt kunne betyde en regulær ansættelse i et trainee-forløb, hvis der skulle være brug for det i den enkelte afdeling. Så alt i alt er det her en rigtig god investering", siger Lisa Di Boscio Jakobsen.

Også formand for Jyske Bank Kreds Haggai Kunisch glæder sig over de nye midlertidige kollegaer.

" Det her er en win-win situation. Kollegerne får tiltrængt hjælp, og dimittenderne får mulighed for at opgradere sig og mulighed for at komme videre. Der er en masse CSR i initiativet, og det har været en fornøjelse, at se hvordan Jyske Bank Kreds, HR, Finansforbundet og FTF-A har arbejdet sammen", siger kredsformanden til Nyhedsbrevet Finans.