Arbejde under sygdom - eller med sygt barn?

Vi er så heldige i Danmark - og i vores overenskomst - at der passes på os, når vi, eller vores børn under 15 år, er syge.

31. okt. 2022
2 min

Men efter vores lange hjemmearbejdsperiode under COVID-pandemien er der også dannet nye vaner - og nye selvopfundne regler.

Det er, som om det ikke længere er lovligt at trække stikket helt, hvis du sygemelder dig med feber og snue. For du smitter jo ikke igennem skærmen, og nu er vi blevet så gode til det med at arbejde fra hjemmekontoret. Så kan du jo godt lige arbejde lidt og måske, også ’lidt’ meget, alligevel.

Jeg hørte forleden om en medarbejder, der havde haft barn syg og faktisk fået lidt af en røffel over ikke at have taget en bunke akutte indkomne lister: For sidste gang, du selv var syg, havde du jo klaret dem…

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på medarbejdere med mindreårige børn. Husker forældrene, at det er legalt at sidde ved børn og være nærværende, mens de er syge?

Vi kan selvfølgelig godt vise os fra den gode side og arbejde lidt, hvis vi føler os eller vores barn er i bedring, eller når barnet sover meget, og du tænker, det er foreneligt. Men det kan også være, at du selv burde få lidt hvile, hvis den har står på krævende opmærksomhed, vågne nætter med videre.

Overenskomstens bestemmelser om barn syg giver dig ret til 5 dages fri med løn, til enten at arrangere passende pleje eller selv passe barnet. Der er altså ingen regel om, at man skal arbejde, når man har barn syg - og heller ikke, at man skal arbejde det tabte ind om aftenen.

Du kan altid tage fat i din tillidsrepræsentant, så I kan få en god og konstruktiv snak om kulturen i jeres virksomhed og i din afdeling. Skulle I have brug for råd og vejledning, kan Finansforbundets trivselsrådgivere hjælpe.

Kig forbi Finansforbundets hjemmeside www.finansforbundet.dk