Hørt på vandrørene

Fremover vil kredsbestyrelsen her i vores nyhedsbrev komme med lidt nyheder i forhold til, hvad der rører sig i tiden og i vores område.

18. jun. 2024

Denne gang har vi hørt på vandrørene, at der foregår livlige debatter mange steder om, hvorvidt der fremadrettet skal ses på vores pensionsprotokollat.
Nogle ønsker mere fleksibilitet i form af fx klippekortsordninger, der kunne skaffe større individuel indflydelse på, om den enkelte i perioder midlertidigt kunne standse pensionsindbetalinger.
Det kunne være en velkommen fleksibilitet i nogle livsfaser – men andre er mere forsigtige i forhold til, om det kunne betyde en udhuling af den nødvendige pensionsformue, når vi hver især stopper på arbejdsmarkedet….det kommer vi til at høre mere om.

I bestyrelsen har vi en oplevelse af, at der på tværs af kredsens virksomheder opleves en øget efterspørgsel efter selvbetalt orlov, som man har ret til efter 5 års ansættelse – se reglerne og læs historien om David her: David tog ulønnet orlov: Det var en chance, jeg ikke kunne lade gå til spilde (finansforbundet.dk)

Endelig hører vi fra vores kollegaer på Færøerne, at der blev tomt på hylderne i supermarkedet efter den langvarige strejke deroppe – og at det ikke var til at få benzin på bilerne. Strejken er nu, efter næsten en måned, afblæst. Se også klummen om situationen fra Kenneth M. Samuelsen.