Når tågen letter
Da resultatet af dette års medarbejderundersøgelse landede i ledernes indbakker, erkendte Anders Dam i ’Debrief’, at det ikke ser godt ud denne gang. Pilen peger særligt kraftigt nedad på ”omdømme” og ”overordnet ledelse”.
I kredsbestyrelsen er vi ikke overraskede. I lang tid har vi hørt fra både tillidsrepræsentanter og medarbejdere, at musikken ikke spiller så godt som for to år siden. Der er en anden lyd. En kraftig underlægningsmusik overdøver mange steder i organisationen, og det understøtter resultatet af medarbejderundersøgelsen
I undersøgelsen hæfter jeg mig især ved tilkendegivelse af, at værdier og en værdibaseret ledelse er under pres. Mange savner den mere uhøjtidelige arbejdsplads. Det gælder bl.a. en oplevelse af
- Manglende ligeværd
- At vores tillid er udfordret
- En hård retorik
- Manglende involvering og dialog
Værdier, der ellers har været substansen i vores dna, står i tåge. Det har konsekvenser for det organisatoriske mod, vores sammenhængskraft og det helt nødvendige følgeskab, der skal være i en organisation.
Det er selvfølgelig kritisk, hvis det er uklart, hvor vi er på vej hen. Når vi spørger til retningen, taler ledelsen meget om at få aktiekursen op og omkostningerne ned.
Men de budskaber giver hverken selvtillid eller arbejdsglæde, og vores kolleger savner at høre andre pejlemærker. Hvad er formål og mening med Jyske Bank? Hvad skal vi stå for? Har vi værdibaseret ledelse?
Hele COVID19 perioden har skubbet negativt til denne udvikling. Lige nu ser det ud til, at der er en gammel og en ny verden. Men billedet er meget tåget, og det er svært at forestille sig, hvordan en ny verden kommer til at se ud. Det er ikke ment som en klagesang, for der er bestemt håb for, at vi med Jyske Bank kan komme tilbage på sporet og til Top-in-Class.
For det første er det meget positivt, at svarprocenten i medarbejderundersøgelsen er på hele 96 procent. Det viser mig, at bankens medarbejdere har en kæmpe interesse i at bidrage til vores individuelle og fælles engagement og arbejdsglæde.
For det andet har koncerndirektionen flere gange tilkendegivet, at resultatet bliver taget alvorligt – at de vil prioritere indsatsen for at løfte arbejdsglæden og engagementet.
Mange spørger: ”Hvordan retter vi op og får vores stolthed, vores ildsjæle, vores arbejdsglæde og ikke mindst får vores grønne hjerte tilbage?”
Jeg har ikke svaret. Vi skal løse det sammen via dialog og handlinger i vores afdeling og på kryds og tværs af hele organisationen – fra bund til top skal vi i fællesskab løfte trivslen i banken.
Når tågen letter, og den værste klagesang og underlægningsmusik forsvinder, bliver der igen basis for arbejdsglæde og engagement i hele Jyske Bank. Det er interessant, for håbet rummer Carl Nielsens største hit, ’Tågen letter’ for fløjte og harpe, der som bekendt skulle markere den lykkelige genforening i 1920, da Sønderjylland stemte sig tilbage til Danmark.