Ung energi til fagforeningen
Mere direkte indflydelse, anderledes events og bedre broer over generationskløften. En gruppe unge Nordea-ansatte har deltaget i fokusgruppe i Finansforbundet i Nordea om at gøre fremtidens fagforening mere relevant for de nye på arbejdsmarkedet.
Ud at samle affald ved stranden i en Nordea T-shirt.
Et eksempel på et event, som medlemmer af fokusgruppen i Finansforbundet i Nordea vurderer, at andre unge også ville have lyst til at deltage i. Et andet kunne være at få hjælp til at optimere sin LinkedIn-profil og samtidig få taget nye foto til samme.
Foreløbig er sidstnævnte event undervejs, og det første er under overvejelse.
I det hele taget er der stor lydhørhed overfor de forslag og input, fokusgruppen er kommet med, oplever to af deltagerne, Josefine Mellissa Sangild-James og Christine Nicoline Lykke Isaksen.
”Det har været megafedt at blive inviteret med i fokusgruppen og opleve, at vi bliver lyttet til og får indflydelse,” siger de samstemmende.
For voksent
Begge har et særligt afsæt for at have holdninger til kombinationen unge og fagforening, da de begge har erfaring som tillidsrepræsentanter. Christine, der er KYC Analyst, har netop færdiggjort uddannelsen som tillidsrepræsentant.
Josefine, der er Financial Crime Specialist, er ikke længere tillidsrepræsentant, men vil gerne være det igen på et tidspunkt. Hun meldte sig til posten, fordi hun syntes, der manglede en til at repræsentere dem, der er ligesom hende selv – altså unge:
”Det med fagforening kan føles meget voksent, når man er i starten af sit arbejdsliv. Måske prioriterer man anderledes end ældre kolleger, og det kan også være lidt af en overvindelse at bede om et råd hos en tillidsrepræsentant, der er et helt andet sted i livet og kender alle regler. Det var nemmere at spørge mig, der også først lige havde lært tingene.”
De to Nordea-ansattes vurdering er, at mange unge nok er klar over, at det er en god ide at være med i en fagforening, men hvorfor det egentlig er det, er lidt mere uklart.
Unge skal oplyses om alt det, en fagforening er, ud over det, de allerede ved – naturligvis på en fængende måde.
De to taler derfor også for, at fagforeningen bliver bedre til at bruge sociale medier som TikTok og Instagram. Det bør også tænkes ind, at målgruppen gerne må kunne bruge de kompetencer eller oplevelser, de opnår ved deltagelse i kurser eller events aktivt på deres egne profiler eller cv’er.
Udødelige
”Unge føler sig udødelige, så det med at være i en fagforening som sikkerhedsnet er ikke så interessant et argument. Der skal være noget nu og her at bruge den til, selv om man er i et job, man er glad for,” siger Christine.
Josefine peger på, at der er mange muligheder for at fange unges interesse. Nogle af nøgleordene er faglig identitet, styrket netværk, fællesskab, læring af andres erfaring.
”Unge skal mærke, at det har en værdi at være medlem. Når man betaler for det, vil man også gerne mærke, at man får noget ud af det. Fagforening behøver ikke bare at handle om konflikt og jura, det må meget gerne være noget socialt og uformelt, nemt at gå til.”
Sociale events
Det sociale gen deler de, og de mener også, at mange andre unge har appetit på sociale events.
Christine blev faktisk tillidsrepræsentant den vej rundt.
Hun stod for mange af de sociale tiltag i sin afdeling og blev derfor opfordret til at tage rollen på sig allerede efter et år i sin afdeling.
”Det syntes jeg var en kæmpestor tillidserklæring fra mine kolleger.”
Politisk indsats
I Finansforbundet i Nordea er bestyrelsesmedlem Natascha Bødker Feodor Nielsen, som har taget uddannelsen Ung Styrke - og i det hele taget er meget engageret i emnet - glad for fokusgruppens input.
”Det har meget stor værdi for os. Deres input vil helt sikkert blive brugt og omsat til events og andre tiltag.”
Blandt andet vil hun inddrage fokusgruppens bidrag - og anden indsamlet viden om unge - i arbejdet med at etablere en ungdomsorganisation i Finansforbundet.
Her er der nemlig nedsat en arbejdsgruppe, som har taget de hurtige sko på for at komme ud over stepperne.
”Det er vigtigt at tale med de unge og ikke om de unge. De skal være med til at forme det fremtidige Finansforbundet, så de selv har lyst til at være en del af forbundet i fremtiden.”