En digital fremtid har også plads til assurandører

Den assurandør, som forstår at skaffe sine egne kunder, at netværke og løbende uddanne sig, vil overleve digitaliseringen af branchen. Det var et af hovedbudskaberne fra Assurandør Kredsens formand Carsten Nielsen på kredsens årlige generalforsamling i Vejle.

30. maj 2018
3 min

"De assurandører, der overlever disse års voldsomme digitalisering af vores branche, er dem, der forstår at skaffe sig sine egne kunder. Dette gøres på god gammeldags manér via netværket i lokalsamfundet og ikke mindst via leads fra bestående kunder. Hvis man forstår at bygge dette netværk op og ikke mindst at vedligeholde det, så har man stadig en gylden fremtid som assurandør i Danmark. Det er jeg helt overbevist om."

Sådan lød det fra Assurandør Kredsens formand Carsten Nielsen til de 35 delegerede fra samtlige 16 assurandørforeninger, som deltog i Assurandør Kredsens generalforsamling på Munkebjerg Hotel ved Vejle. Assurandørernes fremtid og digitalisering var omdrejningspunktet i formandens beretning. Med afsæt i LB Forsikring og Gjensidiges beslutning om at tage afsked med privatassurandørkanalen, understregede han, at assurandørerne stadig har sin berettigelse også i en mere digitaliseret hverdag med andre afsætningskanaler.

"Selvfølgelig vil flere og flere vælge de digitale løsninger fremover – også i vores branche. Vinderne i branchen bliver de selskaber, der tilbyder hele paletten. Det er nemlig langt fra alle kunder, der aktivt vil afsøge markedet digitalt. Derfor er det allervigtigste argument for vores overlevelse vores unikke evne til at skabe mobilitet i markedet. Kunderne interesserer sig heldigvis så lidt for vores produkter, at der skal sådan nogen som os til at få dem til at flytte sig. Vi kan sparke dørene ind hos kunderne og via god, kompetent rådgivning vinde markedsandele."

Assurandørerne skal videreuddanne sig

Den kompetence rådgivning kommer imidlertid ikke af sig selv. Carsten Nielsen opfordrede derfor assurandørerne til at løbende at kompetenceudvikle sig fx ved at tage kurser på Forsikringsakademiet eller igennem Finansforbundet. Formanden fremhævede blandt andet akademiets kursus om selvledelse i praksis, et forhandlingskursus med Søren Viemose, Finansforbundets sagsbehandleruddannelsesforløb med et rent assurandørhold og netværk for assurandører, som der pt er to af. Et på Fyn og et i København.

Derudover opfordrede han de lokale assurandørforeningerne og deres medlemmer til løbende at komme med input til temaer om, hvad der rør sig i branchen, som kredsbestyrelsen skal arbejde med. I øjeblikket kigger kredsbestyrelsen på et forslag om at nytænke assurandørernes pensionsordninger. Det er aftalt at de enkelte assurandørforeninger skal diskutere emnet og bærer konklusionerne ind i kredsbestyrelsen.

Nytænkning præger også arbejdet i Assurandør Kredsen i forhold til at optage nye lokalforeninger i kredsen, som med fyringen af samtlige assurandører i LB Forsikring, er blevet en lokal assurandørforening mindre. Kredsen arbejder således på at finde en løsning, så assurandørerne i Vejle Brand og Vestjyllands Forsikring, som har udtrykt ønske om optagelse i kredsen, kan blive medlem, til trods for at ingen af selskaberne er medlem af FA. Til slut takkede formanden for et godt samarbejde i kredsbestyrelsen.

"I skal have stor ros for, at I altid møder med et åbent sind og en vilje til at dele relevante forhold, der betyder noget for os alle sammen. Vores store styrke er, at når vi lukker døren til vores møder, så deler vi alle relevante informationer med hinanden. Når mødet så er slut, så åbner vi døren og går ud og stjæler fra hinanden. Det er helt unikt – sådan skal det være", sluttede Carsten Nielsen, som blev genvalgt som formand for Assurandør Kredsen.