Corona-aftale forlænges til og med juli

Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finansforbundet opfordrer i forbindelse med en forlængelse af den særlige coronaaftale de lokale parter til at drøfte eventuelle udfordringer som den fysiske tilbagevenden til arbejdspladserne kan give anledning til.

Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

Den særlige aftale mellem Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet, der er lavet for arbejdsvilkår under coronakrisen, er blevet forlænget til 31. juli. Aftalen forlænges i lyset af myndighedernes anbefaling om gradvis fysisk tilbagevenden til arbejdspladserne, som gerne skulle være fuldt indfaset 1. august.

Aftalen er en balance mellem mulighed for at arbejde hjemme, fleksibilisering af arbejdstiden og at medarbejderne ikke trækkes i løn. I aftalen, der er indgået fredag 21. maj, fremgår det, at virksomhederne ”skal tilstræbe hurtigst muligt at normalisere arbejdssituationen for de medarbejdere, der har arbejdsmiljømæssige udfordringer med at arbejde hjemmefra”.

Videre hedder det i aftalen, at ”virksomheden tilstræber, at en del af de ansatte fortsætter med hjemmearbejde en tid endnu. I den forbindelse skal det overvejes hvilke arbejdsopgaver/områder, som kan løses hjemmefra uden betydelig produktivitetsnedgang. Der skal tages hensyn til medarbejdere, der selv tilhører eller har husstandsmedlemmer i særlige risikogrupper”.

Aftalen omfatter ca. 42.000 finansansatte og 120 virksomheder.

Den første corona-aftale mellem FA og Finansforbundet blev indgået i midten af marts 2020 i forbindelse med forårets corona-nedlukning af Danmark. Siden er aftalen blevet justeret og forlænget flere gange.

Forlængelsen til 31. juli gælder også særaftalen for assurandører. Rejseprotokollatet er også forlænget til 31. juli.

Læs hele aftalen her: