Mortens mentor
På YouTube og Google kan man finde mange eksempler på sælgere og rådgivere, som fortæller om at være både mentor og mentee.
Alle succesrige sælgere har en mentor. Derfor valgte pensionskundechef Morten William Raj også at få en. Jeg er blevet mere målrettet og effektiv, fortæller han.
”
Frank Bettger: En sælgers vej til succes
&
Benjamin Franklin: Selvbiografi.
Selvom bøgerne har mange år på bagen, er de toprelevante og byder på mange gode leveregler. ’En sælgers vej til succes’ har jeg læst flere gange - alene i år har jeg næsten læst den to gange. Jeg er åbenbart ikke dygtig nok til, at det sidder fast efter én gang. Og så bliver jeg klogere hver gang jeg læser den.
Benjamin Franklin har gjort det klart for mig, at jeg skal have fingrene i dejen for at udvikle mig. Som han siger: Fortæl mig og jeg glemmer. Lær mig og jeg husker. Involver mig og jeg lærer”.
Udsigten til at blive fanget i et hamsterhjul, der snurrer hurtigere og hurtigere rundt, vækkede interessen for selvudvikling hos Morten William Raj.
Den 39-årige pensionskundechef i Danica Pension er en dygtig sælger, men han ville gerne være mere i kontrol og have en retning i livet i stedet for at halse efter budgetter, der hvert år blev sat 30 procent op og lignede en direkte vej til stress og skilsmisse.
”Jeg ville gerne sælge mere og have mere livskvalitet. Jeg savnede en følelse af at være foran tingene og kunne sætte nogle mål – både på jobbet og i familielivet med tre små børn”, fortæller Morten, som med egne ord var drevet af ærgerrighed og trængte til at få et mentalt los i røven.
Han begyndte derfor at undersøge, hvad der kendetegner de bedste sælgere og rådgivere – både lokale forbilleder og store kanoner som den amerikanske motivationstræner og coach Tony Robbins.
Det viste sig hurtigt, at alle som en havde en mentor.
Headhuntet til internationalt team
”Hvis alle de dygtige har en mentor, så er det næste skridt for mig”, besluttede Morten og søgte bredt på YouTube og Google. Her fandt han bl.a. amerikanske RainGroup og begyndte at abonnere på deres materialer om salgstræning og coaching.
Efter et stykke tid blev han kontaktet af firmaets practice director Ago Cluytens, som var i gang med at sammensætte et program for et internationalt team af sælgere. Cluytens havde set Mortens profil og headhuntede den danske salgsspecialist til holdet.
”Det blev et vendepunkt for mig”, fortæller Morten:
”Forløbet lærte mig at indkredse de største udfordringer på jobbet og sætte ord på, hvor jeg vil hen - om et år, om fem år om ti år. Det var et fedt forløb, som fik mig til at performe bedre på jobbet.”
Træning og samtaler i det internationale team foregik især via arbejds- og mødeprogrammerne Zoom og Slack.
Mentor med store ambitioner
Morten følte ikke, at han var dygtig nok, så selvudviklingen skulle fortsætte efter RainGroup. Han kom med i Finansforbundets mentorprogram, som han fandt frem til på forbundets hjemmeside.
Morten blev derfor matchet med en forhenværende chef for et it-firma.
”Han var ambitiøs på mine vegne og opfordrede mig til at sætte større mål op for mig selv. Jeg tvivlede på det, men han gav mig ro, fordi han selv havde taget udviklingsrejsen og derigennem truffet mange store beslutninger undervejs i hans karriere, bla. med at droppe vellønnede topposter for at blive selvstændig” og starte fra scratch, fortæller Morten.
De mødtes flere gange, og mellem møderne var der en del forberedelse. Morten skulle bl.a. læse et par bøger og forholde sig til nye mål og målepunkter.
”Jeg kan varmt anbefale alle at få en mentor. Det har virkelig rykket nogle ting for mig og hjulpet mig med at prioritere og være mere effektiv - selvom det stadig er en udfordring at gøre op med gamle vaner”, fastslår han.
I bevægelse og på vej frem
Mortens mentorforløb sluttede og bekræftede ham i, at det er rejsen og ikke kun målet, der er interessant:
”Det gør mig glad at være i bevægelse og på vej fremad”, siger han og gør sig flere nye tanker om, hvor karrieren skal bevæge sig hen.
I foråret 2020 var han med i en kampagnefilm for Finansforbundet. Her kiggede eksperter nærmere på hans kompetencer og erfaringer og foreslog ham en fremtidig jobtitel som ’chef for bæredygtige investeringer’.
”Det gav virkelig mening for mig. Mit job har handlet meget om at give kunderne mulighed for at gå tidligt på pension med en god økonomi, men jeg vil meget gerne bruge mit sælger-dna til også at bygge bro til de kommende generationer gennem bæredygtige investeringer”, siger Morten.