Betyder det noget, hvor mange dage du arbejder hjemme?

Fleksibilitet har stor betydning for at have det godt på jobbet, men der er også en bagside af medaljen, viser stor trivselsundersøgelse.

12. aug. 2024

Der er ingen transporttid, du kan få ordnet vasketøjet og lukket håndværkeren, der kommer midt på dagen, ind.

Og så arbejder du måske også meget mere koncentreret, når du sidder i dit eget selskab på hjemmekontoret og ikke bliver forstyrret af snak eller støj fra kollegerne omkring dig på storrumskontoret.

På den anden side kan for mange hjemmearbejdsdage koste på nogle andre aspekter i arbejdslivet, som man måske ikke umiddelbart lægger mærke til.

Trivslen på jobbet og fællesskabsfølelsen falder nemlig i takt med omfanget af hjemmearbejdsdage. Det viser Finansforbundets trivselsundersøgelse, der er lavet blandt 9.200 medlemmer.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"Behov og ønsker varierer fra person til person, men i det brede perspektiv er der ingen tvivl om, at kolleger og arbejdsfællesskabet betyder noget for trivslen."
- Jakob Thorgaard, næstformand Finansforbundet

Kolleger og fællesskab har stor betydning

82,9 procent af de finansansatte, der ikke arbejder hjemme, svarer i undersøgelsen, at de trives godt på deres arbejdsplads for tiden. Det samme gør sig kun gældende for 71,7 procent af dem, der har fire hjemmearbejdsdage eller derover om ugen.

”Der er en meget fin balance mellem individuel fleksibilitet, og så det at være del af et fællesskab på en arbejdsplads. Behov og ønsker varierer fra person til person, men i det brede perspektiv er der ingen tvivl om, at kolleger og arbejdsfællesskabet betyder noget for trivslen," siger næstformand i Finansforbundet Jakob Thorgaard.

Også fællesskabsfølelsen går nemlig tilbage, jo flere dage man sidder på hjemmekontoret. 85,3 procent af dem, der aldrig arbejder hjemme, føler sig som en del af et stærkt fællesskab på arbejdspladsen, mens det samme kun gør sig gældende for 69,9 procent af dem, der sidder hjemme fire dage om ugen.

Det er også noget, som arbejdsgiverne har gjort sig nogle tanker om.

”Min største bekymring omkring det er, at du risikerer, at der nogle der ikke bliver en del af fællesskabet. Jeg er mere bekymret for, at man kommer til at arbejde for meget hjemme, bliver for isoleret for ensom, end at man trækker det for meget den anden vej. Det er den erfaring, vi har gjort os,” sagde Karsten Breum, der er HR-direktør i Danske Bank og formand for Finans Danmark Arbejdsgiver, til en debat om trivsel på arbejdsmarkedet på årets Folkemøde.

Der findes ingen standardløsninger

Og Jakob Thorgaard er enig i, at det er noget, man skal være opmærksom på.

”Teknologien åbner hele tiden nye, hybride muligheder, men at skabe de bedste rammer for fleksibiliteten samtidig med, at vi bevarer sammenhold og tilhørsforhold, er helt fundamentale byggesten i et moderne arbejdsliv," siger han og fortsætter:

"Den udfordring fylder meget i virksomhederne, og det fylder for os som fagforening, fordi der ikke er nogen standardløsning, der passer til alle. Derfor handler det i meget høj grad om at finde de løsninger i fællesskab, der fungerer i praksis for den enkelte.”